מחללת שבת האם יכולה להדליק נרות שבת

שאלה: אני אשה שמחללת שבת האם אני יכולה להדליק נרות שבת בברכה?

תשובה: הנה הובא במסכת אבות דרבי נתן (נוסחא ב פרק לג) :”הוא היה אומר הוי נרתע מחטא הקל כדי שתרתע מחטא חמור. הוי מקדים דבר מצוה שלא יקדימוך הפורענות. אם באת עבירה לידך אל תדאג מאותה עבירה אלא מן הבאה אחריה. ואם באת מצוה לידך, אל תשמח לאותה מצוה אלא לבאה אחריה. שמצוה גוררת מצוה ועבירה גוררת עבירה. שכר מצוה מצוה ושכר עבירה עבירה”. הרי שלמדנו מכאן שעל ידי מצוה שאם עושה, יש לו לשמוח בעשותו המצוה הבאה, כלומר מצוה גוררת מצוה, ואין לדעת לאן מצוה אחת תוביל את האדם.

ושכר מצוה מצוה, ושכר עבירה עבירה. כלומר השכר שמקבלים על מצוה זה לעשות עוד מצוה, וכן בהיפך. וכ”כ האלשיך (פרשת עקב): “והוא מאמר התנא (אבות פרק ד משנה ב) באומרו שכר מצוה מצוה, והוא, כי העושה מצוה אחת מזכין לו שיעשה אחרת לטוב לו, כי מצוה גוררת מצוה ורב טוב לבית ישראל הגמול הלז שמפליגין לו באושרו בעולם הבא”. עכ”ל.

והנה במקרה שלך את צריכה לדעת שבכדי להדליק נרות שבת בברכה, את צריכה לסעוד בביתך סעודה ראשונה ולעשות קידוש כדת וכדין. כי אם את מדליקה נרות ולא תהי נמצאת בבית, אין תועלת לנרות. כי הנרות הם בשביל שהאדם יהנה מהאור שלהם בשבת. בכל אופן את מצווה על הדלקת נרות כמו כל מצוה שאת צריכה לעשות.

ולכן אע”פ שאת לא שומרת שבת, את יכולה להלדיק נרות שבת. ואם את נשואה, או יש לך דירה משלך את חייבת להדליק בברכה, ואין שום קשר לזה שאת מחללת את יום השבת לזה שאת חייבת להדליק נרות לפני כן, כמו שכל יהודי חייב לברך לפני אכילתו ושתייתו אע”פ שעושה עבירות, הוא הדין כאן. שכר מצוה מצוה, שכר עבירה עבירה.

מה שאין כן בענין הבדלה, שלא באה הבדלה זו אלא למי ששמר את השבת דווקא. ומי שמחלל שבת אסור לו לעשות הבדלה. שאיך יאמר אצלו “המבדיל בין קודש לחול”? שהרי עשה את השבת חול!

וצריך לדעת שאדם שמחלל שבת ברבים [נוסע באוטו בשבת וכו’] אומרת התורה שהוא מת בעולם הזה ומת בעולם הבא, ולכן תעשי כל השתדלות לשמור את כל השבת ולא חצי ממנה. אמנם תמשיכי להדליק נרות, כי הלבבות נמשכים אחרי המעשים כמו שכתב בספר החינוך (מצוה טז). לכן צריך להדליק וחייבת להדליק.

חן שאולוב ס”ט.